| Kniha SirachovcovaBiblia - Sväté písmo(KAT - Katolícky preklad) | Sir 33, 1-33 |
1 Sir 33, 1 Bohabojného nezastihne nešťastie, ale Boh ho pri skúške zachráni a zbaví zlého. 2 Sir 33, 2 Múdry nemá v nenávisti príkazy a právne predpisy (Zákona) a nedostane sa na úskalie ako loď za búrky. 3 Sir 33, 3 Rozvážny človek sa spolieha na Boží Zákon a Zákon mu bude verne pomáhať. 4 Sir 33, 4 Kto predpokladá dotaz, pripraví si slovo, a keď ho požiadajú (o slovo), aj ho vypočujú. Lebo taký zachová, čo sa sluší, a len tak odpovie. 5 Sir 33, 5 Myseľ pochabého podobá sa kolu na voze a jeho zmýšľanie sa obracia ako os. 6 Sir 33, 6 Priateľ našepkávač je ako bujný žrebec, zarehce pod každým, kto si naň sadne. 7 Sir 33, 7 Prečo vyniká deň nad iný deň, svetlo nad iné svetlo, rok nad iný rok - (kdeže sú) pod slnkom? 8 Sir 33, 8 Múdrym (ustanovením) Pána sú (dni) oddelené od seba utvorením slnka, ktoré zachováva, čo mu prikázal. 9 Sir 33, 9 (Nariadil), aby sa časy a v nich sviatočné dni zamieňali, aby (ľudia) svätili sviatočné dni na svoju hodinu. 10 Sir 33, 10 Niektoré z nich Boh (zvlášť) povýšil a zvelebil, iné zasa zaradil do počtu všedných dní. Všetci ľudia sú z hliny, zo zeme, z ktorej stvoril Adama. 11 Sir 33, 11 Podľa svojej veľkej múdrosti urobil Pán rozdiel medzi nimi a určil im rozmanité cesty. 12 Sir 33, 12 Niektorých medzi nimi (zvlášť) požehnal a urobil slávnymi; iných posvätil a (bližšie) k sebe privinul; iných z nich zasa preklial a uponížil: a odstránil aj z miesta, ktoré im určil. 13 Sir 33, 13 V jeho rukách sú ako hrnčiarska hlina, premiesi ju, ako pokladá za dobré. 14 Sir 33, 14 Všetky jej (ďalšie) osudy utvárajú sa podľa jeho rozhodnutia. Taký je aj (osud) ľudí, riadený rukou Stvoriteľa, aby im odplatil podľa svojho spravodlivého súdu. 15 Sir 33, 15 Zlu sa protiví dobré a smrti zasa život: tak je oproti spravodlivému postavený hriešnik. 16 Sir 33, 16 Ja ako jeden z posledných bdelo som sa pousiloval, ako ten, kto paberkuje po oberačoch hrozna. 17 Sir 33, 17 I ja som dúfal, že Boh požehná moju prácu, a tak som si aj ja naplnil lis ako ten, kto (riadne) oberá. 18 Sir 33, 18 Všimnite si, že nie jedine pre seba som sa namáhal, ale pre všetkých, čo túžia mať poučenie. 19 Sir 33, 19 Počúvajteže ma, náčelníci a všetky národy, čujte aj zhromaždení predáci. 20 Sir 33, 20 Ani synovi a žene, ani bratovi a priateľovi nedávaj, dokiaľ žiješ, moc nad sebou; ani svoj majetok nedávaj nikomu, aby si neľutoval, keď by si musel oň prosiť. 21 Sir 33, 21 Dokiaľ žiješ a (dokiaľ) dýchaš, nedovoľ, aby ťa niekto vymenil (v úlohe). 22 Sir 33, 22 Lepšie je, ak ťa synovia budú prosiť, ako by si mal ty hľadieť synom na ruky. 23 Sir 33, 23 Vo všetkom podnikaní si podrž vedenie! 24 Sir 33, 24 Neuveď škvrnu na svoju slávu! V deň, keď dokončíš dni svojho života, vo chvíli svojho odchodu rozdaj svoje dedičstvo! 25 Sir 33, 25 Oslovi (prislúcha) krm, palica a náklad - chlieb, prísne zaobchádzanie a práca zasa otrokovi. 26 Sir 33, 26 Pracuje ti, ak si prísny, ale chce si aj odpočinúť; uvoľni mu ruky a hľadí sa dostať na slobodu. 27 Sir 33, 27 Jarmo a remeň sklonia tvrdú šiju, aj otroka zhrbia ustavičné práce. 28 Sir 33, 28 Zlomyseľnému otrokovi (patrí) trest a putá, pošli ho na robotu, aby nezaháľal. 29 Sir 33, 29 Lebo zaháľanie učí mnohému zlu. 30 Sir 33, 30 Postav ho do práce: tak mu to prislúcha. Ak ťa neposlúchne, zohni ho putami! Ale požiadavky voči nikomu neprepínaj, bez rozvahy nič dôležité nepodnikni! 31 Sir 33, 31 Ak máš verného otroka, nech ti je (milý) ako vlastná duša, zaobchádzaj s ním, akoby ti bol bratom, lebo si ho nadobudol za cenu krvi. 32 Sir 33, 32 Ak ho neoprávnene zraníš, utečie ti, 33 Sir 33, 33 a keď sa raz vzchopí a odíde, nevieš, ani koho sa pýtať, ani ktorou cestou ho treba hľadať.
| | Sir 33, 1-33 |
Sir 33,12 - Sir má na mysli najmä svoj národ a v Izraeli pokolenie Léviho. – Prekliati boli Kanaánci, ktorí museli ustúpiť Izraelitom.
Sir 33,16-17 - Sirachovec hovorí o sebe skromne. Pred ním už mnohí napísali knihy plné múdrosti. Jeho úsilie Boh požehnal. Lebo kniha sa mu rozrástla a podáva bohato zoskupenú náuku.
Sir 33,25 - Ale Sir odporúča ľudské zachádzanie s otrokom (porov. v. 31–32).