výhody registrácie

Kniha Múdrosti

Biblia - Sväté písmo

(VUL - Latinský - Nova Vulgata)

Múd 3, 1-19

1 (VUL) Iustorum autem animae in manu Dei sunt, et non tanget illos tormentum mortis.
1 ----

2 (VUL) Visi sunt oculis insipientium mori, et aestimata est afflictio exitus illorum,
2 ----

3 (VUL) et, quod a nobis est iter, exterminium; illi autem sunt in pace.
3 ----

4 (VUL) Etenim, si coram hominibus tormenta passi sunt, spes illorum immortalitate plena est;
4 ----

5 (VUL) et in paucis correpti, in multis bene disponentur, quoniam Deus tentavit eos et invenit illos dignos se.
5 ----

6 (VUL) Tamquam aurum in fornace probavit illos et quasi holocausti hostiam accepit illos,
6 ----

7 (VUL) et in tempore visitationis illorum fulgebunt et tamquam scintillae in arundineto discurrent;
7 ----

8 (VUL) iudicabunt nationes et dominabuntur populis, et regnabit Dominus illorum in perpetuum.
8 ----

9 (VUL) Qui confidunt in illo, intellegent veritatem, et fideles in dilectione acquiescent illi, quoniam gratia et misericordia est sanctis eius, et visitatio electis eius.
9 ----

10 (VUL) Impii autem, secundum quae cogitaverunt, correptionem habebunt; qui neglexerunt iustum et a Domino recesserunt.
10 ----

11 (VUL) Sapientiam enim et disciplinam qui despicit, infelix est, et vacua est spes illorum, et labores sine fructu, et inutilia opera eorum.
11 ----

12 (VUL) Mulieres eorum insensatae sunt, et nequissimi filii eorum, maledicta generatio eorum.
12 ----

13 (VUL) Quoniam felix est sterilis et incoinquinata, quae nescivit torum in delicto; habebit fructum in respectione animarum.
13 ----

14 (VUL) Et spado, qui non operatus est per manus suas iniquitatem nec cogitavit adversus Dominum nequissima, dabitur enim illi fidei donum electum, et sors in templo Domini acceptissima.
14 ----

15 (VUL) Bonorum enim laborum gloriosus est fructus; et, quae non concidat, radix sapientiae.
15 ----

16 (VUL) Filii autem adulterorum in inconsummatione erunt, et ab iniquo toro semen exterminabitur.
16 ----

17 (VUL) Et, si quidem longae vitae erunt, in nihilum computabuntur, et sine honore erit in novissimo senectus illorum;
17 ----

18 (VUL) et, si celerius defuncti fuerint, non habebunt spem nec in die agnitionis allocutionem:
18 ----

19 (VUL) generationis enim iniquae dirae sunt consummationes.
19 ----


Múd 3, 1-19





Mud 3,2-3 - "Odchod, poberanie od nás" je smrť.

Mud 3,4 - Výraz "nádej" (porov. Rim 5,2) má v živote spravodlivého človeka základné miesto. Jej objektom je nesmrteľnosť – athanasia. Práve tento výraz, až doteraz v celom SZ úplne nezvyčajný, ale dôverne známy Grékom, naznačuje buď nesmrteľnosť spomienky (porov. 8,13) alebo nesmrteľnosť duše. V našom prípade ho autor používa v druhom zmysle, aby ním naznačil šťastnú nesmrteľnosť v Božom kráľovstve ako odmenu za spravodlivý život (1,15; 2,23).

Mud 3,6 - Celostný zápal (celopal, celostná žertva) bol najvznešenejší druh starozákonných obetí; spálil sa pri ňom celý obetný dar.

Mud 3,7 - "Čas navštívenia" je tu deň súdu sveta. Rýchlo horiaca trstina predstavuje pravdepodobne hriešnikov, iskra spravodlivých, ktorí budú súdiť hriešnikov, porov. Iz 1,31; Abd 1,18; Mt 19,28; Lk 22,30; 1 Kor 6,2–3.

Mud 3,11 - Nádej bezbožníkov je prázdna, pretože skladajú nádej len do vecí pominuteľných.

Mud 3,13 - Za najväčšie požehnanie pokladali Izraeliti početné potomstvo. Neplodné ženy boli vystavené posmechu. Svätopisec opravuje tento názor a píše, že žena, ktorá sa v ničom neprehrešila proti manželským zákonom, a je neplodná, dostane odmenu v deň súdu a to bude jej plod.

Mud 3,14 - "Bezdetný", doslovne eunuch. Mojžišov zákon zakazoval klieštencom vstup do chrámu (Dt 23,1). Ale ak takýto muž (Mt 19,12) žije čnostne a pobožne, bude mať údel a zvláštnu milosť, t. j. odmenu v chráme nebeskom (Zjv 3,12; 7,15 nebo tiež volá chrámom). Svätopisec dosť zreteľne odkazuje v tomto a v nasl. verši na proroctvo Iz 56,3–5.

Mud 3,15 - Neplodný muž sa už nemusí žalovať, že je suchým stromom (Iz 56,3).

Mud 3,16-19 - Deti narodené z hriechu cudzoložstva môžu byť aj deti Izraelitov z pohanských manželiek alebo deti odpadlíkov od Boha. – Svätopisec hovorí podľa starozákonného presvedčenia, že Boh trestá hriechy rodičov na deťoch.