| Kniha MúdrostiBiblia - Sväté písmo(EKU - Ekumenický preklad) | Múd 3, 1-19 |
1 Múd 3, 1 Duše spravodlivých sú v Božej ruke a muky sa ich nedotknú. 2 Múd 3, 2 V očiach nerozumných sa zdali mŕtvymi, ich skon považovali za pohromu, 3 Múd 3, 3 to, že od nás odišli, pokladali za záhubu — ale oni sú v pokoji. 4 Múd 3, 4 Keď aj podľa mienky ľudí pretrpeli muky, ich nádej bola plná nesmrteľnosti. 5 Múd 3, 5 Po krátkom súžení prijmú veľké dobrodenia, pretože Boh ich preskúšal a zistil, že sú ho hodní. 6 Múd 3, 6 Vyskúšal ich ako zlato v taviacej peci a prijal ich ako spaľovanú obetu. 7 Múd 3, 7 V čase svojho navštívenia zažiaria a rozbehnú sa ako iskry po steblách slamy. 8 Múd 3, 8 Budú súdiť národy a vládnuť nad ľuďmi, Pán bude naveky ich kráľom. 9 Múd 3, 9 Tí, čo sa spoliehajú na neho, budú chápať pravdu a verní budú zotrvávať v láske pri ňom, lebo milosť a milosrdenstvo patria jeho vyvoleným. 10 Múd 3, 10 Bezbožní však budú niesť trest podľa toho, ako zmýšľali, lebo opovrhovali spravodlivým a odvrátili sa od Pána. 11 Múd 3, 11 Veď úbohý je ten, kto pohŕda múdrosťou a výchovou, ich nádej je márna, ich námahy sú bezvýsledné, ich skutky neužitočné. 12 Múd 3, 12 Ich ženy sú nerozumné, ich deti sú zlé, ich rod je prekliaty. 13 Múd 3, 13 Blažená neplodná, ktorá je bez poškvrny, ktorá nepoznala hriešne lôžko; bude mať plod pri návšteve duší. 14 Múd 3, 14 Podobne eunuch, ktorého ruka nespáchala nezákonnosť a ktorý nevymýšľal zlé proti Pánovi, dostane za svoju vernosť osobitnú milosť a vytúžený údel v Pánovom chráme. 15 Múd 3, 15 Ovocie dobrej námahy je totiž slávne a koreň rozumnosti neodumrie, 16 Múd 3, 16 ale deti cudzoložníkov budú nevydarené a plod nezákonného lôžka zanikne. 17 Múd 3, 17 Veď keby aj dlho žili, nič nebudú znamenať, ich staroba bude nakoniec bez cti, 18 Múd 3, 18 a ak skoro zomrú, nebudú mať nádej ani útechu v deň súdu, 19 Múd 3, 19 lebo koniec nespravodlivého pokolenia bude trpký.
| | Múd 3, 1-19 |
Mud 3,2-3 - "Odchod, poberanie od nás" je smrť.
Mud 3,4 - Výraz "nádej" (porov. Rim 5,2) má v živote spravodlivého človeka základné miesto. Jej objektom je nesmrteľnosť – athanasia. Práve tento výraz, až doteraz v celom SZ úplne nezvyčajný, ale dôverne známy Grékom, naznačuje buď nesmrteľnosť spomienky (porov. 8,13) alebo nesmrteľnosť duše. V našom prípade ho autor používa v druhom zmysle, aby ním naznačil šťastnú nesmrteľnosť v Božom kráľovstve ako odmenu za spravodlivý život (1,15; 2,23).
Mud 3,6 - Celostný zápal (celopal, celostná žertva) bol najvznešenejší druh starozákonných obetí; spálil sa pri ňom celý obetný dar.
Mud 3,7 - "Čas navštívenia" je tu deň súdu sveta. Rýchlo horiaca trstina predstavuje pravdepodobne hriešnikov, iskra spravodlivých, ktorí budú súdiť hriešnikov, porov. Iz 1,31; Abd 1,18; Mt 19,28; Lk 22,30; 1 Kor 6,2–3.
Mud 3,11 - Nádej bezbožníkov je prázdna, pretože skladajú nádej len do vecí pominuteľných.
Mud 3,13 - Za najväčšie požehnanie pokladali Izraeliti početné potomstvo. Neplodné ženy boli vystavené posmechu. Svätopisec opravuje tento názor a píše, že žena, ktorá sa v ničom neprehrešila proti manželským zákonom, a je neplodná, dostane odmenu v deň súdu a to bude jej plod.
Mud 3,14 - "Bezdetný", doslovne eunuch. Mojžišov zákon zakazoval klieštencom vstup do chrámu (Dt 23,1). Ale ak takýto muž (Mt 19,12) žije čnostne a pobožne, bude mať údel a zvláštnu milosť, t. j. odmenu v chráme nebeskom (Zjv 3,12; 7,15 nebo tiež volá chrámom). Svätopisec dosť zreteľne odkazuje v tomto a v nasl. verši na proroctvo Iz 56,3–5.
Mud 3,15 - Neplodný muž sa už nemusí žalovať, že je suchým stromom (Iz 56,3).
Mud 3,16-19 - Deti narodené z hriechu cudzoložstva môžu byť aj deti Izraelitov z pohanských manželiek alebo deti odpadlíkov od Boha. – Svätopisec hovorí podľa starozákonného presvedčenia, že Boh trestá hriechy rodičov na deťoch.