výhody registrácie

Kniha Múdrosti

Biblia - Sväté písmo

(WLC - Hebrejský - WLC)

Múd 14, 1-31

1 ----
1 (KAT) Iný zasa, čo sa hodlá plaviť po mori, čo sa chystá precestovať divé vlniská, vzýva drevo krehkejšie než loď, čo nesie ho.

2 ----
2 (KAT) Lebo túto vymyslela túžba po zisku, zhotovil ju umelecký dômysel.

3 ----
3 (KAT) Tvoja prozreteľnosť, Otče, vedie ju, lebo ty si aj po mori cestu dal, spoľahlivý chodník medzi vlnami.

4 ----
4 (KAT) Ukázať si chcel, že môžeš z čohokoľvek zachrániť, toho, čo nastúpi na loď, i keď nie je vycvičený námorník.

5 ----
5 (KAT) Ty chceš, aby ladom neležali diela tvojej múdrosti. Preto ľudia zverujú svoj život drevu nepatrnému, prejdú cez prúd na plti a nič sa im nestane.

6 ----
6 (KAT) Tak aj v praveku, keď pyšní obri hynuli, nádej sveta vyhľadala útočište na plti, a tak rukou tvojou riadená zanechala svetu pre nový rod semeno.

7 ----
7 (KAT) Požehnané drevo, ktoré slúži spravodlivosti.

8 ----
8 (KAT) Prekliata je (modla) urobená rukou aj s tým, čo ju robil. On preto, že ju spravil, ona preto, že je nazývaná bohom, hoc je vecou pominuteľnou.

9 ----
9 (KAT) Boh rovnako totiž nenávidí modlára aj jeho dielo pohanské.

10 ----
10 (KAT) Veď výtvor i s výrobcom spolu stihne trest.

11 ----
11 (KAT) Preto príde súd i na pohanských bôžikov, nakoľko sa stali ohavami v Božom stvorenstve ľudským dušiam na pohoršenie, tiež kosílkou nohám nemúdrych.

12 ----
12 (KAT) Vymyslenie modiel je začiatkom modlárstva a ich vynález je skazou života.

13 ----
13 (KAT) Lebo od počiatku neboli, ani večne nebudú.

14 ----
14 (KAT) Dostali sa na svet pre márnomyseľné ľudské blúznenie; preto im je náhly koniec súdený.

15 ----
15 (KAT) Ktorýsi otec, príliš utrápený predčasným zármutkom, dal si spraviť obraz svojho priskoro zomrelého dieťaťa a pomaly začal ako boha uctievať toho, čo predtým zomrel, a tým, ktorí mu boli podriadení, ustanovil tajný kult a svätenie.

16 ----
16 (KAT) Potom, po nejakom čase, sa tento bezbožný zvyk rozmáhal stále viac, napokon bol zachovaný ako zákon: klaňali sa modlám, lebo tak rozkázali mocnári.

17 ----
17 (KAT) Pretože ich ľudia nemohli ctiť zblízka, lebo bývavali príliš ďaleko, z diaľky si urobili o ich podobe predstavu a zhotovili veľkolepý obraz svojho kráľa cteného, aby mohli neprítomnému tak vrúcne pochlebovať, akoby bol prítomný.

18 ----
18 (KAT) Ku zvýšeniu úcty poháňala umelcova ctibažnosť aj tých, ktorí tohto kráľa ani nepoznali.

19 ----
19 (KAT) On sa totiž chcel vladárovi rýchlo zapáčiť a vynaložil všetko svoje umenie, len aby obraz bol čo najkrajší.

20 ----
20 (KAT) Potom zástup, uchvátený krásou výtvoru, toho, ktorého ešte prednedávnom ctil ako človeka, pokladal za bytosť hodnu bohocty.

21 ----
21 (KAT) Toto teda bolo živým na skazu, že ľudia, čo podrobovali sa buď nešťastiu, buď moci kniežacej, prenášali neprenosné meno na kameň a na drevo.

22 ----
22 (KAT) Nebolo im dosť, že mali mylný názor o Bohu, ale žijúc v mravnom rozvrate, čo prýštil z ich nevedomosti, nazývajú šťastím také veľké zlá.

23 ----
23 (KAT) Ani pri deťovražedných obetách, či pri pokútnych tajných obradoch, ani pri divých hostinách s výstrednými obyčajami

24 ----
24 (KAT) nedbajú ani na čistotu života, ani manželstva, ale zákernícky zabíja druh druha, alebo ho zarmucuje cudzoložstvom.

25 ----
25 (KAT) Všetko bez rozdielu drží krviprelievanie, vražda, krádež, podvod, podplácanie, vierolomnosť, vzbura, krivá prísaha,

26 ----
26 (KAT) prenasledovanie dobrých, zabúdanie na dobrodenia, sprzňovanie duší, smilstvo proti prírode, rozvrat manželského zväzku, cudzoložstvo, samopaš.

27 ----
27 (KAT) Lebo uctievanie modiel bezmenných je počiatok i príčina, i koniec všetkého zla.

28 ----
28 (KAT) Lebo buďto zúria na svojich zábavách, alebo prorokujú lož, alebo sa oddávajú nerestiam, alebo ľahkovážne prisahajú krivo.

29 ----
29 (KAT) Pretože sa spoliehajú na bezduchých bôžikov, nečakajú trest, keď prisahajú falošne.

30 ----
30 (KAT) Ale za oboje ich neminie spravodlivý trest preto, že si zle predstavovali Boha, keď sa pridŕžali bôžikov, i že krivo prisahali v lesti, opovrhujúc svätosťou.

31 ----
31 (KAT) Veď nie moc tých, na ktorých sa prisahá, ale trest, čo prináleží hriešnikom, stíha vždycky prestúpenia zločincov.


Múd 14, 1-31





Mud 14,2 - Loď zhotovia ľudia starostlivo, modlu nedbalo (porov. 13,13–14).

Mud 14,3 - Boh je na pomoci kormidelníkovi, ako je na pomoci každému človeku. Prozreteľnosť Božia riadi a udržuje všetko. Ona vedela Izraelitom aj cez Červené more ukázať cestu.

Mud 14,6 - "Nádej sveta" bola Noemova rodina, ktorá zachovala ľudské pokolenie. – "Plťou" sa tu volá Noemov koráb. – O obroch pozri Gn 6,4.

Mud 14,7 - Svätopisec myslí predovšetkým na Noemov koráb, ale aj na každé drevo, ktoré slúži blahu ľudstva. Sv. Otcovia myslia pri tomto výroku aj na drevo Kristovho kríža, ale len v zmysle prispôsobenom.

Mud 14,13 - Prvotné náboženstvo bolo jednobožské, ako to vieme aj z Knihy Genezis a ako to novšie dokazujú národopisné a nábožensko-dejinné výskumy.

Mud 14,15-16 - Niektoré príčiny modlárstva (mylné nazeranie na prírodné zjavy) svätopisec už uviedol 13,1 n. Teraz uvádza ďalšie príčiny.

Mud 14,21 - Nešťastie (v. 15) a ohľad na mocnárov sveta (17–20) priviedli ľudí k tomu, že meno "Boh" dali kamenným a dreveným modlám.

Mud 14,23-24 - O obetovaní dietok pozri pozn. k 12,2–6. S modloslužbou (napr. kultom Baccha, Dionýza) boli často spojené najhnusnejšie orgie.

Mud 14,26 - "Smilstvo proti prírode" doslovne "zámena rodu, pohlavia".

Mud 14,27 - Meno "boh" nosia modly neprávom a iného mena nemajú. Sú ničím.