| PrísloviaBiblia - Sväté písmo(ROM - Rómsky) | Prís 8, 1-36 |
1 ----
1 (ROH) Či azda múdrosť nevolá a umnosť nevydáva svojho hlasu?
2 ----
2 (ROH) Na vrchu vysokých miest, pri ceste, na rozcestí stojí;
3 ----
3 (ROH) vedľa brán, pri vchode do mesta, tam, kade sa vchádza ku dveriam, volá mocne:
4 ----
4 (ROH) Na vás, mužovia, volám, a môj hlas je k synom človeka!
5 ----
5 (ROH) Porozumejte, prostí, opatrnosť, a hlúpi, porozumejte srdcu!
6 ----
6 (ROH) Počujte, lebo budem hovoriť výborné veci, a otvorenie mojich rtov bude to, čo je pravé.
7 ----
7 (ROH) Lebo moje ústa budú vravieť pravdu, a ohavnosťou je mojim rtom bezbožnosť.
8 ----
8 (ROH) Spravedlivé sú všetky reči mojich úst; nieto v nich ničoho prevráteného ani krivého.
9 ----
9 (ROH) Všetky sú prosté rozumnému, a priame tým, ktorí nachádzajú známosť.
10 ----
10 (ROH) Prijmite moju kázeň a nie striebro a známosť radšej ako výborné zlato.
11 ----
11 (ROH) Lebo múdrosť je lepšia než koraly, a jakékoľvek prežiadúcne veci sa jej nevyrovnajú.
12 ----
12 (ROH) Ja múdrosť bývam s opatrnosťou, a ja známosť nachádzam dômyselnosť.
13 ----
13 (ROH) Bázeň Hospodinova je nenávidieť zlé; pýchy a vysokomyseľnosti a zlej cesty a úst prevrátenosti nenávidím.
14 ----
14 (ROH) Moja je rada a prospech; ja som rozumnosťou; moja je hrdinská sila.
15 ----
15 (ROH) Mnou kraľujú kráľovia, a kniežatá ustanovujú to, čo je spravedlivé.
16 ----
16 (ROH) Mnou vládnu vladári a páni, všetci sudcovia zeme.
17 ----
17 (ROH) Ja milujem tých, ktorí ma milujú, a tí, ktorí ma skoro a pilne hľadajú, nachádzajú ma.
18 ----
18 (ROH) Bohatstvo a sláva je u mňa, trvalé imanie a spravedlivosť.
19 ----
19 (ROH) Moje ovocie je lepšie nad zlato, nad rýdze zlato a to, čo donášam, nad výborné striebro.
20 ----
20 (ROH) Chodím cestou spravedlivosti, stredom dráh súdu,
21 ----
21 (ROH) aby som tým, ktorí ma milujú, nadedila majetku a naplnila ich poklady.
22 ----
22 (ROH) Hospodin si ma nadobudol za počiatok svojej cesty, pred všetkými svojimi skutkami, pred všetkými časy.
23 ----
23 (ROH) Ustanovená som od veku, od počiatku, prv ako bola zem.
24 ----
24 (ROH) Keď ešte nebolo priepastí, bola som splodená, keď ešte nebolo prameňov, zaťažených vodami.
25 ----
25 (ROH) Prv ako boly vrchy zapustené do základov, prv ako boly brehy, bola som splodená,
26 ----
26 (ROH) kým ešte nebol učinil zeme ani polí ani začiatku rôzneho prachu okruhu zeme.
27 ----
27 (ROH) Keď pripravoval nebesia, tam ja, keď vymeriaval kruh nad priepasťou,
28 ----
28 (ROH) keď upevňoval najvyššie oblaky hore, keď utvrdzoval studnice priepasti,
29 ----
29 (ROH) keď kládol moru jeho medze a vodám, aby neprestupovaly jeho rozkazu, keď rozmeriaval základy zeme,
30 ----
30 (ROH) a bola som pri ňom dielovedúcim a bola som všelijako jeho rozkošou deň ako deň hrajúc sa pred ním každého času,
31 ----
31 (ROH) hrajúc sa na okruhu jeho zeme, a moje rozkoše so synmi človeka.
32 ----
32 (ROH) A tak teraz, synovia, počúvajte na mňa! A blahoslavení sú tí, ktorí ostríhajú moje cesty.
33 ----
33 (ROH) Poslúchajte kázeň a buďte múdri a neodmietnite!
34 ----
34 (ROH) Blahoslavený človek, ktorý počúva na mňa bdejúc pri mojich vrátach deň ako deň, strážiac podvoje mojich dverí.
35 ----
35 (ROH) Lebo ten, kto ma najde, najde život a dosiahne priazne od Hospodina.
36 ----
36 (ROH) Ale ten, kto hreší proti mne, pácha ukrutnosť na svojej duši; všetci, ktorí ma nenávidia, milujú smrť.
| | Prís 8, 1-36 |
Verš 32
Ž 119:1 -
Ž 128:1 -
Lk 11:28 - Ai O Jesus phendia, "Raduime mai bini kodola kai ashunen E Vorba le Devleski, ai kai garaven la."
Verš 1
Verš 35
Verš 11
Jób 28:15 -
Ž 19:10 -
Prís 3:14 -
Prís 16:16 -
Verš 18
Verš 19
Verš 23
Jn 1:1 - Anda gor sas E Vorba, ai E Vorba sas le Devlesa, ai E Vorba sas O Del.
Verš 27
Verš 28
Verš 29
Gn 1:9 -
Jób 38:10 -
Ž 104:9 -
Verš 30
Jn 5:17 - Numa O Jesus phendia lenge, "Murho Dat kerel buchi sorho dies, ai vi me kerav bichi."
Pris 8,1-7 - Zosobnená múdrosť vystupuje všade, kde sa hmýri život (v. 1–3), ako kazateľka pravdy (v. 4–7); porov. 1,20–33.
Pris 8,11 - Porov. 3,15b.
Pris 8,22-31 - Pôvod všetkej múdrosti je v Bohu. Nemyslí sa tu však na stvorenú (ľudskú) múdrosť, ale na nejakú múdrosť vyššiu, lebo sa jej pripisujú také vlastnosti, čo patria, alebo čo sa môžu pripisovať iba Bohu. Nuž a táto nestvorená, večná múdrosť nebola len na začiatku stvoriteľskej Božej činnosti (v. 22); a tým menej nie iba odvtedy a vtedy, keď už spolupracovala s Bohom pri stvorení neviditeľných a viditeľných svetov (v. 30). Bola od samého počiatku, prv než Boh začal konať navonok, ba podľa vážnych exegétov (Knabenbauer) bola dôvodom, že sa Boh zjavil v stvorenstve, že začal konať navonok. Nuž podľa toho katolícki exegéti chápu túto múdrosť rozmanite. Jedni vidia v nej len nadzmyslovú zosobnenú múdrosť. Iní zas v nej vidia zosobnenú múdrosť Božiu (vlastnosť Božiu, Sapientia essentialis). Tí, čo idú ešte ďalej, napokon v nej vidia bytosť skutočnú a samostatnú (hypostázu, naozajstnú osobu). Tá, vystrojená vlastnosťami Božími, zúčastňuje sa na stvoriteľskej a spravujúcej činnosti Božej (Sapientia notionalis). – Pozri pozn. ku Knihe Jób 28,1.