| PrísloviaBiblia - Sväté písmo(ROH - Roháčkov preklad) | Prís 17, 1-28 |
1 Prís 17, 1 Lepší kúsok suchého chleba s pokojom ako plný dom nabitých hoviad so svárom. 2 Prís 17, 2 Rozumný sluha bude panovať nad synom, ktorý pôsobí hanbu, a medzi bratmi bude deliť dedičstvo. 3 Prís 17, 3 Kotlík striebru a pec zlatu; ale ten, kto zkúša srdcia, je Hospodin. 4 Prís 17, 4 Zlý človek pozoruje ušima na rty neprávosti, a lhár počúva na jazyk, plný zkazy. 5 Prís 17, 5 Ten, kto sa posmieva chudobnému, rúha sa tomu, ktorý ho učinil; ten, kto sa raduje nešťastiu, nebude bez trestu. 6 Prís 17, 6 Korunou starcov sú synovia synov, a ozdobou synov sú ich otcovia. 7 Prís 17, 7 Nesluší bláznovi vznešená reč a pravdaže ani kniežaťu lživá reč. 8 Prís 17, 8 Ako drahokam býva úplatný dar v očiach toho, kto ho berie; k čomukoľvek sa obráti, darí sa mu. 9 Prís 17, 9 Ten, kto prikrýva prestúpenie, hľadá lásku; ale ten, kto obnovuje vec, rozlučuje priateľov. 10 Prís 17, 10 Viacej pôsobí na rozumného jedno pokarhanie, ako čo by niekto blázna sto ráz nabil. 11 Prís 17, 11 Zlý človek hľadá iba spúru; ale ukrutný posol býva poslaný na neho. 12 Prís 17, 12 Nech nadíde osirelá medvedica na človeka, ale nie blázon vo svojom bláznovstve. 13 Prís 17, 13 Kto odpláca zlým za dobré, z domu toho človeka neuhne zlé. 14 Prís 17, 14 Počiatok zvady je, ako keď pretŕha voda hať; preto prv, ako by sa rozmohol, nechaj spor. 15 Prís 17, 15 Ten, kto ospravedlňuje bezbožného, jako i ten, kto odsudzuje spravedlivého, obidvaja sú ohavnosťou Hospodinovi. 16 Prís 17, 16 Načo je kúpne v ruke blázna kúpiť múdrosť, keď nemá rozumu?! 17 Prís 17, 17 Priateľ miluje každého času, a v súžení sa rodí brat. 18 Prís 17, 18 Človek bez rozumu udiera na ruku, ten, kto sa zaručuje pred svojím blížnym. 19 Prís 17, 19 Ten, kto miluje zvadu, miluje hriech; ten, kto vyvyšuje svoje dvere, hľadá skrúšenie. 20 Prís 17, 20 Človek krivolakého srdca nenajde dobrého, a ten, kto je prevrátený čo do svojho jazyka, padne do zlého. 21 Prís 17, 21 Ten, kto splodil sprostáka, splodil ho na svoj zármutok, a nebude sa radovať otec blázna. 22 Prís 17, 22 Radostné srdce je výborným liekom; ale zronený duch suší kosti. 23 Prís 17, 23 Bezbožník berie úplatný dar z lona, aby zohnul stezky súdu. 24 Prís 17, 24 Na tvári rozumného vidieť múdrosť; ale oči blázna behajú až na koniec zeme. 25 Prís 17, 25 Bláznivý syn je na mrzutosť svojmu otcovi a na horkosť tej, ktorá ho porodila. 26 Prís 17, 26 Ani pokutovať spravedlivého nie je dobré jako ani biť kniežatá pre úprimnosť. 27 Prís 17, 27 Ten, kto zdŕža svoje reči, vie čo je známosť; a ten, kto je chladného ducha, je umný muž. 28 Prís 17, 28 Aj blázon, keď mlčí, býva považovaný za múdreho, keď si zapcháva svoje rty, za rozumného.
| | Prís 17, 1-28 |
Verš 1
Lepší kúsok suchého chleba s pokojom ako plný dom nabitých hoviad so svárom.
Prís 15:17 - Lepší pokrm zo zeliny, kde je láska, ako vykŕmený vôl a s ním nenávisť.
Verš 3
Kotlík striebru a pec zlatu; ale ten, kto zkúša srdcia, je Hospodin.
Prís 27:21 - Panvica striebru a pec zlatu, a človek sa pozná podľa svojej chvály.
Jer 17:10 - Ja Hospodin zpytujem srdce a zkúšam ľadviny, nato, aby som dal každému podľa jeho cesty, podľa ovocia jeho skutkov.
Verš 5
Ten, kto sa posmieva chudobnému, rúha sa tomu, ktorý ho učinil; ten, kto sa raduje nešťastiu, nebude bez trestu.
Prís 14:31 - Ten, kto utiskuje chudobného, potupuje toho, ktorý ho učinil, a ctí ho ten, kto sa zľutováva nad biednym.
Verš 13
Kto odpláca zlým za dobré, z domu toho človeka neuhne zlé.
Dt 32:35 - Moja je pomsta i odplata, hotová na čas, keď klesne ich noha. Lebo je blízko deň ich záhuby, a spiecha, čo im je prihotovené.
Prís 20:22 - Nepovedz: Odplatím zlé! Očakávaj na Hospodina, a pomôže ti.
Prís 24:29 - Nepovedz: Ako mi urobil, tak i ja urobím jemu; odplatím človekovi podľa jeho skutku.
Rim 12:17 - Nebuďte rozumní sami u seba, nikomu neodplacujúc zlého za zlé, premýšľajúc o tom, čo je dobré pred všetkými ľuďmi.
1Sol 5:15 - Hľaďte, aby niekto neoplatil niekomu zlým za zlé, ale sa vždycky žeňte za tým, čo je dobré i pre vás navzájom i pre všetkých.
1Pt 3:9 - neodplacujúci zlého za zlé alebo nadávky za nadávku, ale naopak, žehnajte vediac, že ste nato povolaní, aby ste zdedili požehnanie.
Verš 14
Počiatok zvady je, ako keď pretŕha voda hať; preto prv, ako by sa rozmohol, nechaj spor.
Prís 20:3 - Na česť je človekovi sedieť preč od sporu; ale každý blázon, kto sa pletie.
Verš 15
Ten, kto ospravedlňuje bezbožného, jako i ten, kto odsudzuje spravedlivého, obidvaja sú ohavnosťou Hospodinovi.
Ex 23:7 - Vzdiališ sa od lživého slova a nevinného a spravedlivého nezabiješ, lebo neospravedlním bezbožného.
Prís 24:24 - Kto hovorí bezbožnému: Si spravedlivý, toho budú preklínať ľudia, zúrivo sa budú na neho hnevať národy.
Iz 5:23 - ktorí ospravedlňujú bezbožného pre úplatný dar a spravedlivosť spravedlivého odstraňujú od neho.
Verš 19
Ten, kto miluje zvadu, miluje hriech; ten, kto vyvyšuje svoje dvere, hľadá skrúšenie.
Prís 16:18 - Pred skrúšením chodí pýcha a pred pádom povyšovania sa ducha.
Verš 22
Radostné srdce je výborným liekom; ale zronený duch suší kosti.
Prís 15:13 - Radostné srdce obveseľuje tvár; ale bolesťou srdca je zronený duch.
Verš 24
Na tvári rozumného vidieť múdrosť; ale oči blázna behajú až na koniec zeme.
Kaz 2:14 - Múdry má svoje oči vo svojej hlave, a blázon chodí vo tme. Ale som poznal i to, že jeden a ten istý osud stíha ich všetkých.
Kaz 8:1 - Kto je ako múdry, a kto zná výklad veci? Múdrosť človeka osvecuje jeho tvár, a tvrdosť jeho tvári sa mení.
Verš 25
Bláznivý syn je na mrzutosť svojmu otcovi a na horkosť tej, ktorá ho porodila.
Prís 10:1 - Múdry syn obveseľuje otca, a bláznivý syn je zármutkom svojej matke.
Prís 15:20 - Múdry syn robí otcovi radosť; ale bláznivý človek pohŕda svojou matkou.
Prís 19:13 - Bláznivý syn je zkazou svojmu otcovi, a neprestajným kvapkaním so strechy zvady ženy.
Pris 17,1 - Mäso z pokojných obiet sa používalo na hostine. Zúčastňovali sa na nej obetujúci a jeho príbuzenstvo.
Pris 17,2 - Porov. Eliezer (Gn 15,2); Jozef Egyptský (Gn 39,4 n.).
Pris 17,5 - Porov. 14,31.
Pris 17,18 - Porov. 6,1–5; 11,15; Sir 29,20.
Pris 17,23 - Doslovne "dar spoza ňadier", lebo tam ho darca tajne niesol.