výhody registrácie

Žalmy

Biblia - Sväté písmo

(VUL - Latinský - Nova Vulgata)

Ž 76, 1-13

1 (VUL) Magistro chori. Fidibus. PSALMUS. Asaph. Canticum.
1 (KAT) Zbormajstrovi. Hra na strunovom nástroji. Asafov žalm. Pieseň.

2 (VUL) Notus in Iudaea Deus, in Israel magnum nomen eius.
2 (KAT) Známy je Boh v Judei a v Izraeli je jeho meno veľké.

3 (VUL) Et est in Salem tabernaculum eius, et habitatio eius in Sion.
3 (KAT) V Jeruzaleme má stan a na Sione príbytok.

4 (VUL) Ibi confregit coruscationes arcus, scutum, gladium et bellum.
4 (KAT) Tam polámal lesklé luky aj štít, aj meč a zbroj vojnovú.

5 (VUL) Illuminans tu, Mirabilis, a montibus direptionis.
5 (KAT) Ty, Zázračný, žiariš z vrchov plienenia;

6 (VUL) Spoliati sunt potentes corde, dormierunt somnum suum, et non invenerunt omnes viri fortes manus suas.
6 (KAT) olúpení boli chrabrí bojovníci. A teraz spia svoj sen, ochabli ruky všetkých hrdinov.

7 (VUL) Ab increpatione tua, Deus Iacob, dormitaverunt auriga et equus.
7 (KAT) Bože Jakubov, keď si ty pohrozil, zmeraveli jazdci aj kone.

8 (VUL) Tu terribilis es, et quis resistet tibi? Ex tunc ira tua.
8 (KAT) Si hrozný; kto sa môže vzoprieť proti tebe, keď sa rozhneváš?

9 (VUL) De caelo auditum fecisti iudicium; terra tremuit et quievit,
9 (KAT) Z neba si vyniesol rozsudok; zem sa zatriasla a zatíchla,

10 (VUL) cum exsurgeret in iudicium Deus, ut salvos faceret omnes mansuetos terrae.
10 (KAT) keď povstal Boh a súdil, aby zachránil všetkých tichých na zemi.

11 (VUL) Quoniam furor hominis confitebitur tibi, et reliquiae furoris diem festum agent tibi.
11 (KAT) Lebo teba oslávi aj hnev človeka a tí, čo vyhnú hnevu, budú sláviť tvoj sviatočný deň.

12 (VUL) Vovete et reddite Domino Deo vestro; omnes in circuitu eius afferant munera Terribili,
12 (KAT) Pánovi, svojmu Bohu, skladajte sľuby a plňte ich; všetci, čo vôkol neho stojíte, prineste dary Hroznému.

13 (VUL) ei, qui aufert spiritum principum, terribili apud reges terrae.
13 (KAT) Tomu, čo kniežatám smelosť odníma a pre zemských kráľov je postrachom.


Ž 76, 1-13





Z 76 - V predchádzajúcom žalme pevec naznačuje, predvída víťazstvo, v tomto ho už oslavuje, žalm je teda víťaznou piesňou. Preto je celkom možné, že žalm vznikol z tej istej príležitosti ako predchádzajúci; potom by mal na zreteli porážku Sennacheribovho vojska za kráľa Ezechiáša r. 701 (2 Kr 19; 2 Krn 32; Iz 36). Lenže Sennacheribova porážka je iba predobrazom úplnej porážky Mesiášových nepriateľov. Žalm by bol typicky, nepriamo, mesiášsky.

Z 76,2 - "V Judei" - tieto slová označujú júdske kráľovstvo, kde v tomto čase panuje Ezechiáš, "v Izraeli" zasa vystihuje kráľovstvo severné, kráľovstvo efraimské, ktoré v tomto čase práve prestáva jestvovať (722).

Z 76,3 - Básnický výraz pre Jeruzalem je "Salem", čo v hebr. značí toľko ako "pokoj".