výhody registrácie

Žalmy

Biblia - Sväté písmo

(ROH - Roháčkov preklad)

Ž 60, 1-14

1 (ROH) Náčelníkovi speváckeho sboru na nápev: Ľalia svedoctva. Zlatý žalm Dávidov, vyučovať.
1 (B21) Pro předního zpěváka, na nápěv "Lilie svědectví". Zlatý žalm Davidův, pro poučení.

2 (ROH) Keď sa potýkal s Aramom z Mezopotamie a s Aramom z Cóby, a keď sa navrátil Joáb a zbil Edoma v Soľnej doline, dvanásť tisíc mužov.
2 (B21) Když bojoval proti Aramejcům z Mezopotámie a z Cóby a Joáb se vrátil do Solného údolí, kde porazil dvanáct tisíc Edomců.

3 (ROH) Bože, bol si nás zavrhol a bol si nás roztrhol, hneval si sa; navráť nám zase predošlý pokoj!
3 (B21) Zavrhl jsi nás v návalu prchlivosti, teď ale, Bože, vrať se k nám.

4 (ROH) Bol si zatriasol zemou a roztrhol si ju; uzdrav jej trhliny, lebo sa potáča od úderov.
4 (B21) Zemí jsi třásl, na kusy tříštil, její pukliny uzdrav, už se rozpadá!

5 (ROH) Bol si dal vidieť svojmu ľudu tvrdé veci: napájal si nás vínom závratu.
5 (B21) Vlastní lid nechal jsi okusit hrůzy, vínem závrati jsi nás napájel.

6 (ROH) Ale teraz si dal tým, ktorí sa ťa boja, prápor, aby sa vyzdvihol pre tvoju pravdu. Sélah.
6 (B21) Svým ctitelům teď ale korouhev dal jsi, aby ji rozvinuli v pravdě tvé.séla

7 (ROH) Aby boli vytrhnutí tvoji milí, spas ich svojou pravicou a vyslyš nás!
7 (B21) Aby tví milovaní byli zachráněni, pomoz svou pravicí, vyslyš mě!

8 (ROH) Bôh hovoril vo svojej svätosti; veseliť sa budem; rozdelím Síchem a rozmeriam dolinu Sukkót.
8 (B21) Bůh promluvil ve své svatosti: "Vítězně Šechem rozdělím, údolí Sukot si rozměřím.

9 (ROH) Môj je Galád a môj Manasses, Efraim je pevnosťou mojej hlavy, Júda mojím zákonodarcom.
9 (B21) Můj je Gileád, můj je Manases, Efraim je má helma, Juda žezlo mé,

10 (ROH) Moáb mi je nádobou na umývanie, na Edoma zahodím svoju obuv. Ty, Filištea, jasaj oproti mne!
10 (B21) Moáb za umyvadlo slouží mi, na Edom sandál odhodím, nad Filištíny vítězně zakřičím!"

11 (ROH) Kto ma vovedie do ohradeného mesta? Kto ma sprevodí až do Edoma?
11 (B21) Kdo mě doprovodí do hrazeného města? Kdo mě do Edomu povede?

12 (ROH) Či nie si to ty, ó, Bože, ktorý si nás bol zavrhol a nevychádzal si, Bože, s našimi vojskami?!
12 (B21) Kdo jiný než ty, Bože, jenž zavrhls nás, ty, který s našimi šiky netáhneš?

13 (ROH) Udeľ nám pomoci a vytrhni od nepriateľa, lebo je márna pomoc človeka.
13 (B21) Pomoz nám prosím proti nepříteli, záchrana v člověku je přece nicotná.

14 (ROH) V Bohu dokážeme hrdinskú silu, a on pošliape našich protivníkov, ktorí nás sužujú.
14 (B21) S Bohem však jistě udatně zvítězíme - ty, kdo nás nenávidí, rozdupá!


Ž 60, 1-14





Verš 1
Náčelníkovi speváckeho sboru na nápev: Ľalia svedoctva. Zlatý žalm Dávidov, vyučovať.
2Sam 8:3 - A Dávid porazil aj Hadadézera, syna Rechobovho, kráľa Cóby, keď išiel, aby znova dobyl panstvo na poriečí Eufrata.
2Sam 8:13 - Takým činom si učinil Dávid slávne meno, keď sa navrátil od porazenia Arama v Soľnej doline, kde porazil osemnásť tisíc.
1Krn 18:3 - Dávid porazil aj Hadarézera, kráľa Cóby, až po Chamat, keď išiel, aby si dobyl panstvo na rieke Eufrate.
1Krn 18:12 - A Abišai, syn Ceruje, porazil Edoma v Soľnej doline, osemnásť tisíc.
Ž 144:10 - tebe, ktorý dávaš kráľom spasenie, ktorý vyslobodzuješ Dávida, svojho služobníka, od zlého meča.

Verš 5
Bol si dal vidieť svojmu ľudu tvrdé veci: napájal si nás vínom závratu.
Ž 108:6 - Vyvýš sa, Bože, nad nebesia, nad celú zem tvoja sláva,

Z 60,2 - Porov. 2 Sam 8,3-8; 10,6-19; 1 Krn 18 n.

Z 60,5 - Žalmista prirovnáva skúšku k opojnému nápoju, o ktorom sa nevedelo, že je taký silný.

Z 60,8 - Sichem (dnešný Nablús) je v strede Palestíny predjordánskej (Gn 33,18) a Sukot ("stany" - mesto stanov) zasa v strede zajordánskej Palestíny, neďaleko rieky Jaboka, v kraji kmeňa Gadovho (Gn 33,17 a Joz 13,27). Tieto dve mestá tu zastupujú celú zasľúbenú zem, východnú i západnú časť. Celú túto zem dal Boh do vlastníctva Izraelu.

Z 60,9 - Galaád bol kraj severne a južne od rieky Jaboka a patril kmeňom Gad a Ruben. Neskôr Galaád označoval celé Zajordánsko. Manasses (bol Jozefovým synom) mal polovicu vlastníctva za Jordánom a polovicu pred Jordánom. Efraim - druhý Jozefov syn. V čase obsadenia Palestíny bol kmeň Efraim najväčší a mal najudatnejších bojovníkov. Preto sa o ňom hovorí, že je "prilbou" Pánovej hlavy - akoby mal chrániť celé kráľovstvo. Lež popredným kmeňom vždy bol "Júda", z neho mali pochádzať králi vyvoleného národa, a preto sa nazýva Pánovým "žezlom", kmeňom, skrze ktorý Pán vládol nad ostatnými kmeňmi, nad celou Palestínou v zmysle zasľúbenej zeme.

Z 60,10 - Moabsko (na východ od Mŕtveho mora), Idumea (na juhu Predjordánska - Palestíny) a Filištínsko (pás zeme popri Stredozemnom mori). Moabčania budú ako sluhovia, čo prinášajú svojmu pánovi "umývadlo" na nohy. Izrael si ich podmaní a budú mu posluhovať. Podobne to bude aj s Idumejčanmi. Stúpiť na šiju je symbolom triumfu, víťazstva nad nepriateľom. - Idumejské opevnené mesto, ktoré chce Dávid zaujať, obrazne označuje víťazstvo nad celou Idumeou.