| ŽalmyBiblia - Sväté písmo(ECAV - Evanjelický preklad) | Ž 51, 1-21 |
1 Ž 51, 1 Pre hudobný prednes. Žalm Dávidov. Po tom, čo bol Dávid s Batšebou, 2 Ž 51, 2 prišiel k nemu prorok Nátan. 3 Ž 51, 3 Zmiluj sa nado mnou, Bože, podľa svojej milosti! Pre svoje veľké milosrdenstvo zahlaď moje priestupky! 4 Ž 51, 4 Dokonale ma obmy z mojej viny, očisť ma od môjho hriechu! 5 Ž 51, 5 Lebo som si vedomý svojich priestupkov a hriech môj predo mnou je stále. 6 Ž 51, 6 Proti Tebe samému som zhrešil, páchal som, čo je zlé v Tvojich očiach, aby si Ty mal pravdu vo svojich rečiach a bol si čistý vo svojom súde. 7 Ž 51, 7 Hľa, v neprávosti som sa zrodil a v hriechu počala ma moja matka. 8 Ž 51, 8 Hľa, obľubuješ hlbokú pravdu; a v skrytosti mi praješ poznať múdrosť. 9 Ž 51, 9 Izopom zbav ma hriechu, a ja budem čistý, umy ma, belší budem ako sneh! 10 Ž 51, 10 Daj mi počuť radosť, potešenie, nech zajasajú kosti, čo si zdrvil. 11 Ž 51, 11 Skry si tvár pred mojimi hriechmi a zotri všetky moje viny! 12 Ž 51, 12 Srdce čisté stvor mi, ó Bože, a obnov vo mne ducha pevného! 13 Ž 51, 13 Od svojej tváre nezavrhni ma a svojho svätého Ducha mi neodnímaj! 14 Ž 51, 14 Navráť mi radosť z Tvojej pomoci a duchom poslušnosti podopri ma! 15 Ž 51, 15 Chcem učiť priestupníkov Tvojim cestám, aby sa hriešnici k Tebe obracali. 16 Ž 51, 16 Vytrhni ma, ó Bože, z krvnej viny. Ty, Bože mojej spásy! Nech zaplesá môj jazyk pre Tvoju spravodlivosť. 17 Ž 51, 17 Ó Pane, Ty mi otvor pery, nech moje ústa Tvoju chválu zvestujú. 18 Ž 51, 18 Lebo Ty nemáš záľubu v zábitku, a keby som ti obetoval zápal, nepáčil by sa Ti. 19 Ž 51, 19 Bohu milou obeťou je duch skrúšený; Ty, Bože, nepohŕdaš srdcom skrúšeným a zdrveným. 20 Ž 51, 20 Preukáž dobro Sionu vo svojej priazni, vybuduj múry Jeruzalema! 21 Ž 51, 21 Potom si obľúbiš správne obete, zápaly a celožertvy; vtedy budú obetovať junce na Tvojom oltári.
| | Ž 51, 1-21 |
Verš 1
Pre hudobný prednes. Žalm Dávidov. Po tom, čo bol Dávid s Batšebou,
2Sam 12:1 - Hospodin poslal Nátana k Dávidovi. Keď prišiel k nemu, povedal: V istom meste boli dvaja mužovia; jeden bol bohatý, druhý bol chudobný.
2Sam 11:4 - Vtedy Dávid poslal poslov, aby mu ju predviedli. Keď prišla k nemu - očistená od svojej nečistoty - spal s ňou. Potom sa vrátila domov.
Verš 4
Dokonale ma obmy z mojej viny, očisť ma od môjho hriechu!
Rim 3:4 - Vôbec nie! Ale nech je Boh pravdovravný a každý človek luhár, ako je napísané. Aby si bol ospravedlnený vo svojich slovách a zvíťazil si, keď ťa súdia.
Verš 7
Hľa, v neprávosti som sa zrodil a v hriechu počala ma moja matka.
Lv 14:4 - rozkáže priniesť za toho, kto sa očisťuje, dva čisté živé vtáčiky, cédrové drevo, karmazínové farbivo a yzop;
Lv 14:6 - Potom nech vezme živé vtáča, cédrové drevo, karmazínové farbivo a yzop a všetko nech namočí aj so živým vtáčikom do krvi vtáčika zarezaného nad pramenitou vodou;
Nm 19:6 - Potom nech kňaz vezme cédrové drevo, yzop a karmazínové farbivo a hodí to doprostred horiacej jalovice.
Nm 19:18 - Čistý človek nech vezme yzop, namočí ho do vody a pokropí stan i všetky nádoby, i všetky osoby, ktoré tam boli, i každého, kto sa dotkol kosti, alebo zabitého, alebo mŕtveho, alebo hrobu.
Z 51 - Tento žalm je najkrajší z kajúcich žalmov, už štvrtý tohto druhu (6, 32, 38). Zachytáva dve podstatné zložky hriechu a jeho odčinenia: hriech sa tu opisuje ako urážka Boha, ktorú človek sám nemôže odčiniť, ak mu Boh nedožičí milosť. Žalm je jedným z najkrajších prejavov dokonalej ľútosti.
Z 51,7 - Náklonnosť na hriech je človeku vrodená. Katolícka tradícia tu právom nachádza náuku o dedičnom hriechu.
Z 51,9 - "Yzop - 'ezób", pyskovitá rastlina, ktorej drobné kvietky na dlhej stopke sú lievikovite rozložené; keď sa namočia, pospájajú sa a zachytia veľa tekutiny. Yzop sa namáčal do krvi alebo do vody a potom sa ním kropil ľud na znak očisťovania od hriechov (Ex 12,22; Lv 14,6-8; Nm 19,6.18; Hebr 9,19).
Z 51,16 - Zrejme tu myslí na preliatu Uriášovu krv a na krv Izraelitov v Rabat-Amon (2 Sam 11,14-25).
Z 51,18 - K 18. a 19. veršu treba dodať, že Dávid nepopiera cenu krvavých obiet, iba tvrdí, že Bohu sa viac páčia obety ľudského vnútra, ducha a srdca.
Z 51,20-21 - Tieto dva verše pridali asi neskoršie, pravdepodobne za časov babylonského zajatia.