| ŽalmyBiblia - Sväté písmo(KAT - Katolícky preklad) | Ž 51, 1-21 |
1 Ž 51, 1 Zbormajstrovi. Dávidov žalm. 2 Ž 51, 2 Zložil ho po hriechu s Betsabe, keď k nemu prišiel prorok Nátan. 3 Ž 51, 3 Zmiluj sa, Bože, nado mnou pre svoje milosrdenstvo a pre svoje veľké zľutovanie znič moju neprávosť. 4 Ž 51, 4 Úplne zmy zo mňa moju vinu a očisť ma od hriechu. 5 Ž 51, 5 Vedomý som si svojej neprávosti a svoj hriech mám stále pred sebou. 6 Ž 51, 6 Proti tebe, proti tebe samému som sa prehrešil a urobil som, čo je v tvojich očiach zlé, aby si sa ukázal spravodlivý vo svojom výroku a nestranný vo svojom súde. 7 Ž 51, 7 Naozaj som sa v neprávosti narodil a hriešneho ma počala moja mať. 8 Ž 51, 8 Ty naozaj máš záľubu v srdci úprimnom a v samote mi múdrosť zjavuješ. 9 Ž 51, 9 Pokrop ma yzopom a zasa budem čistý; umy ma a budem belší ako sneh. 10 Ž 51, 10 Daj, aby som počul radosť a veselosť, a zaplesajú kosti, ktoré si rozdrvil. 11 Ž 51, 11 Odvráť svoju tvár od mojich hriechov a zotri všetky moje viny. 12 Ž 51, 12 Bože, stvor vo mne srdce čisté a v mojom vnútri obnov ducha pevného. 13 Ž 51, 13 Neodvrhuj ma spred svojej tváre a neodnímaj mi svojho ducha svätého. 14 Ž 51, 14 Navráť mi radosť z tvojej spásy a posilni ma duchom veľkej ochoty. 15 Ž 51, 15 Poučím blúdiacich o tvojich cestách a hriešnici sa k tebe obrátia. 16 Ž 51, 16 Bože, Boh mojej spásy, zbav ma škvrny krvipreliatia a môj jazyk zajasá nad tvojou spravodlivosťou. 17 Ž 51, 17 Pane, otvor moje pery a moje ústa budú ohlasovať tvoju slávu. 18 Ž 51, 18 Veď ty nemáš záľubu v obete, ani žertvu neprijmeš odo mňa. 19 Ž 51, 19 Obetou Bohu milou je duch skrúšený; Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým. 20 Ž 51, 20 Buď dobrotivý, Pane, a milosrdný voči Sionu, vybuduj múry Jeruzalema. 21 Ž 51, 21 Potom prijmeš náležité obety, obetné dary a žertvy; potom položia na tvoj oltár obetné zvieratá.
| | Ž 51, 1-21 |
Verš 1
Zbormajstrovi. Dávidov žalm.
2Sam 12:1 - Preto Pán poslal k Dávidovi Nátana. On šiel k nemu a povedal mu: „V ktoromsi meste boli dvaja mužovia, jeden bohatý a jeden chudobný.
2Sam 11:4 - Nato poslal Dávid poslov, dal ju priviesť, a keď prišla, obcoval s ňou. Ona sa potom očistila od svojej nečistoty a vrátila sa domov.
Verš 4
Úplne zmy zo mňa moju vinu a očisť ma od hriechu.
Rim 3:4 - Vonkoncom nie! Nech sa ukáže, že Boh je pravdivý a všetci ľudia klamú, ako je napísané: „Aby si sa ukázal spravodlivý vo svojich slovách a zvíťazil, keď ťa budú súdiť.“
Verš 7
Naozaj som sa v neprávosti narodil a hriešneho ma počala moja mať.
Lv 14:4 - kňaz nariadi priniesť pre očisťovaného dva živé čisté vtáky, cédrové drevo, karmazínové nitky a yzop.
Lv 14:6 - Potom však vezme živého vtáka, cédrové drevo, karmazínové nitky a yzop a namočí to, aj živého vtáka, do krvi vtáka, ktorý bol zabitý nad (nádobou s) pramenitou vodou.
Nm 19:6 - Tu vezme kňaz cédrové drevo, yzop a karmazínové nite a hodí to do ohňa, v ktorom spaľujú jalovicu.
Nm 19:18 - Potom muž, ktorý je čistý, vezme yzop, namočí ho do vody a pokropí stan, všetko jeho zariadenie i všetky osoby, ktoré sa v ňom nachodia. Takisto toho, kto sa dotkol kosti, zabitého alebo akokoľvek zahynutého, alebo hrobu.
Z 51 - Tento žalm je najkrajší z kajúcich žalmov, už štvrtý tohto druhu (6, 32, 38). Zachytáva dve podstatné zložky hriechu a jeho odčinenia: hriech sa tu opisuje ako urážka Boha, ktorú človek sám nemôže odčiniť, ak mu Boh nedožičí milosť. Žalm je jedným z najkrajších prejavov dokonalej ľútosti.
Z 51,7 - Náklonnosť na hriech je človeku vrodená. Katolícka tradícia tu právom nachádza náuku o dedičnom hriechu.
Z 51,9 - "Yzop - 'ezób", pyskovitá rastlina, ktorej drobné kvietky na dlhej stopke sú lievikovite rozložené; keď sa namočia, pospájajú sa a zachytia veľa tekutiny. Yzop sa namáčal do krvi alebo do vody a potom sa ním kropil ľud na znak očisťovania od hriechov (Ex 12,22; Lv 14,6-8; Nm 19,6.18; Hebr 9,19).
Z 51,16 - Zrejme tu myslí na preliatu Uriášovu krv a na krv Izraelitov v Rabat-Amon (2 Sam 11,14-25).
Z 51,18 - K 18. a 19. veršu treba dodať, že Dávid nepopiera cenu krvavých obiet, iba tvrdí, že Bohu sa viac páčia obety ľudského vnútra, ducha a srdca.
Z 51,20-21 - Tieto dva verše pridali asi neskoršie, pravdepodobne za časov babylonského zajatia.