| ŽalmyBiblia - Sväté písmo(ECAV - Evanjelický preklad) | Ž 120, 1-7 |
1 Ž 120, 1 Pútnická pieseň.K Hospodinovi som volal vo svojom súžení a On ma vyslyšal. 2 Ž 120, 2 Ó Hospodine, osloboď ma od lživých perí, od jazyka podvodného. 3 Ž 120, 3 Čo Ti dá a čo Ti pridá podvodný jazyk? 4 Ž 120, 4 Ostré šípy hrdinu so žeravým uhlím z kručiny! 5 Ž 120, 5 Beda mi, že som hosťom v Mešechu, že bývam pri stanoch Kédáru! 6 Ž 120, 6 Pridlho bývam medzi tými, čo nenávidia pokoj. 7 Ž 120, 7 Ja som za pokoj, ale keď sa ozvem, oni sú za boj.
| | Ž 120, 1-7 |
Verš 2
Ó Hospodine, osloboď ma od lživých perí, od jazyka podvodného.
1Sam 24:9 - Potom vstal i Dávid, a keď vyšiel z jaskyne, zavolal za Saulom: Pán môj a kráľ môj! Keď sa Saul obzrel, Dávid sa zohol tvárou k zemi a poklonil sa.
1Sam 26:19 - Teraz nech vypočuje môj pán a kráľ slová svojho služobníka: ak ťa Hospodin popudil proti mne, nech láskavo prijme vôňu obete, ale ak ľudia, nech sú prekliati pred Hospodinom, pretože ma dnes vyhnali, aby som nemal podiel na Hospodinovom dedičstve, akoby hovorili: Choď a slúž iným bohom!
Verš 4
Ostré šípy hrdinu so žeravým uhlím z kručiny!
Ž 11:2 - Lebo, hľa, bezbožní napínajú luk, na tetivu si kladú šíp, by potme vystrelili na úprimných srdcom.
Ž 59:7 - Vracajú sa podvečer, zavýjajú ako psy, obiehajú mesto.
Z 120 - Nadpis "Pútnická pieseň", dosl. pieseň výstupov - "šir hamma 'álôt", označuje okolnosť, pri ktorej sa žalm spieval. Tento nadpis majú aj nasledujúce žalmy 120 - 134. "Piesne výstupov" boli pútnické piesne, ktoré izraelskí pútnici spievali za cesty do Jeruzalema. Niektoré z piesní sú staršie, iné vznikli práve pre tento cieľ. Zozbierané do jedného zväzočku tvoria tzv. "Malý žaltár" pútnikov. Iní myslia, že tieto žalmy vznikli pri návrate z babylonského zajatia, keď jednotlivé izraelské kmene vstupovali do vlasti. 120. žalm opisuje nešťastie toho, čo žije ďaleko od Jeruzalema.
Z 120,3-4 - Žalmista sa v duchu obracia na svojich odporcov. Opytuje sa ich, aký trest ich zastihne od Pána? Odpoveď máme v nasledujúcom verši: "Ostré šípy bojovníka", čiže istá smrť, a "rozpálené uhlíky z borievčia", teda veľmi silný, trvalý oheň.
Z 120,5 - "Mosoch a Kedar" sú len metafora na označenie ukrutných cudzincov. Kde skutočne žalmista býva, nevedno. "Mosoch" bol kmeň, ktorý býval v okolí dnešného Čierneho mora (pozri Gn 10,2). "Kedar" bol kočovný kmeň v sýrsko-arabskej púšti (Gn 25,13).