| ŽalmyBiblia - Sväté písmo(EKU - Ekumenický preklad) | Ž 109, 1-31 |
1 Ž 109, 1 Zbormajstrovi. Dávidov. Žalm. Boh mojej chvály, nemlč, 2 Ž 109, 2 lebo sa otvorili proti mne bezbožné a ľstivé ústa. Hovorili proti mne lživým jazykom. 3 Ž 109, 3 Zasypali ma slovami nenávisti, bez príčiny bojujú proti mne. 4 Ž 109, 4 Za lásku sa mi odplácajú nepriateľstvom, kým ja sa modlím. 5 Ž 109, 5 Za dobré sa mi odplácajú zlým a nenávisťou za lásku. 6 Ž 109, 6 Ustanov nad ním bezbožníka, žalobca nech mu stojí po pravici! 7 Ž 109, 7 Nech ho súd uzná vinným, nech je hriechom jeho modlitba. 8 Ž 109, 8 Jeho dní nech je čím menej, jeho úrad nech prevezme iný. 9 Ž 109, 9 Jeho synovia nech osirejú, jeho žena nech ovdovie. 10 Ž 109, 10 Jeho synovia nech sa potulujú a žobrú, nech zo svojich rumovísk chodia prosiť. 11 Ž 109, 11 Nech ho veriteľ pripraví o všetko, čo má, nech cudzí ulúpia, čo s námahou získal. 12 Ž 109, 12 Nech mu nikto nezachová priazeň, nech sa nikto nezmiluje nad jeho sirotami. 13 Ž 109, 13 Nech je vyplienené jeho potomstvo, nech je ich meno vytreté už v druhom pokolení. 14 Ž 109, 14 Nech sa vina jeho otcov pripomína Hospodinovi, hriech jeho matky nech nie je vymazaný. 15 Ž 109, 15 Nech ich má Hospodin stále pred očami, nech ich pamiatku vyhladí zo zeme, 16 Ž 109, 16 pretože nepamätal na skutky lásky, prenasledoval úbožiaka a chudobného v snahe usmrtiť človeka skrúšeného srdca. 17 Ž 109, 17 Rád vyslovoval kliatbu — nech dopadne naňho! Nedožičil požehnanie — nech sa vzdiali od neho! 18 Ž 109, 18 Obliekal si kliatbu ako odev, nech vnikne do neho ako voda, ako olej do jeho kostí. 19 Ž 109, 19 Nech mu je odevom, do ktorého sa halí, opaskom, ktorým sa stále opasuje. 20 Ž 109, 20 Toto nech je odplata od Hospodina mojim protivníkom, tým, čo zle hovoria proti mne. 21 Ž 109, 21 Ty však, Hospodin, Pán, vytrhni ma pre česť svojho mena a nalož so mnou podľa dobroty svojej milosti, 22 Ž 109, 22 lebo som úbohý, chudobný a srdce mám zranené. 23 Ž 109, 23 Musím odísť ako tieň, ktorý sa predlžuje, som ako strasená kobylka. 24 Ž 109, 24 Kolená sa mi podlamujú od pôstu, z tela sa mi vytratil tuk. 25 Ž 109, 25 Som im na posmech, hľadia na mňa a potriasajú hlavou. 26 Ž 109, 26 Pomôž mi, Hospodin, môj Boh! Zachráň ma podľa svojho milosrdenstva! 27 Ž 109, 27 Nech zvedia, že to bola tvoja ruka, že si to urobil ty, Hospodin. 28 Ž 109, 28 Oni nech preklínajú — ty však žehnaj! Povstanú a zahanbia sa, tvoj služobník sa však bude radovať. 29 Ž 109, 29 Nech si moji žalobníci oblečú potupu, nech ich ako plášť halí hanba. 30 Ž 109, 30 Veľmi budem ďakovať Hospodinovi svojimi ústami, medzi mnohými ho budem chváliť, 31 Ž 109, 31 lebo chudobnému stojí po pravici, aby ho zachránil pred tými, čo ho súdia.
| | Ž 109, 1-31 |
Verš 15
Nech ich má Hospodin stále pred očami, nech ich pamiatku vyhladí zo zeme,
Jób 18:17 - Jeho pamiatka na zemi vyhynula, jeho meno je široko-ďaleko neznáme.
Ž 34:16 - |TU(ajin)|Tu Hospodinove oči hľadia na spravodlivých, jeho uši počujú ich volanie o pomoc.
Verš 3
Zasypali ma slovami nenávisti, bez príčiny bojujú proti mne.
Ž 69:4 - Volanie ma vyčerpalo, hrdlo mi vyschlo, oči pohasli očakávaním na môjho Boha.
Verš 7
Nech ho súd uzná vinným, nech je hriechom jeho modlitba.
Prís 15:8 - Obeta bezbožníkov sa Hospodinovi protiví, kým modlitba statočných sa mu páči.
Prís 28:9 - Ak si niekto zapcháva uši, aby nepočul zákon, jeho modlitba je ohavnosťou.
Z 109 - Žalm je od Dávida. Potvrdzuje to aj obsah žalmu, ale najmä sv. Peter (Sk 1,16-20), ktorý 8. verš tohto žalmu vykladá o Judášovi a žalm pripisuje Dávidovi.V slovnom zmysle je žalm starozákonnou modlitbou. Podobá sa žalmu 52. Žalm je však aj mesiášsky. Otcovia celý žalm považujú za priamo mesiášsky, preklínanie však odďaľujú z Ježišových úst, ktorý bol "tichým Baránkom" (Iz 53,7) a modlil sa za svojich nepriateľov.Nám je divné, a mnohí sa môžu aj pohoršiť, že žalmista - inšpirovaný svätopisec - vyslovuje kliatby proti svojim nepriateľom. Prieči sa to svätosti knihy, je to celkom cudzie láskavému Bohu, ktorý je hlavným autorom tohto žalmu, a vonkoncom to nemožno ani len obrazne vložiť do úst Ježiša Krista. Na objasnenie tejto ťažkosti niekoľko poznámok: 1. Sme v SZ, kde sú mnohé veci ešte nedokonalé, a v SZ platil ako norma spravodlivosti zákon odvety (Ex 21,12.23-25; Lv 24,17-21). 2. Tieto kliatby nie sú ani tak prianím zla, ako skôr predpoveďou, že nešľachetníka stihne zaslúžený trest. 3. Tieto kliatby nevychádzajú z pomstivej duše žalmistu, nebráni svoju vec, lež Božiu česť a Božiu spravodlivosť. 4. Žalmista sa nechce pomstiť sám osobne, ani si to nežiada, ale celú vec necháva na Pána.
Z 109,1 - "Bože, chvála moja", v zmysle, že Dávid chváli Boha a vždy ho bude chváliť.