| ŽalmyBiblia - Sväté písmo(KAT - Katolícky preklad) | Ž 109, 1-31 |
1 Ž 109, 1 Zbormajstrovi. Dávidov žalm. Bože, chvála moja, nemlč, 2 Ž 109, 2 lebo sa proti mne otvorili ústa hriešnika a ústa podvodníka. Hovoria proti mne lživým jazykom, 3 Ž 109, 3 zahŕňajú ma nenávistnými rečami a napádajú ma bez príčiny. 4 Ž 109, 4 Za moju lásku broja proti mne; ale ja sa modlím. 5 Ž 109, 5 Zlom sa mi odplácajú za dobré a nenávisťou za lásku. 6 Ž 109, 6 Postav nad neho hriešnika. Žalobca nech stojí po jeho pravici. 7 Ž 109, 7 Keď ho budú súdiť, nech vyjde ako odsúdený a jeho modlitba nech mu bude hriechom. 8 Ž 109, 8 Jeho dní nech je čím menej a jeho úrad nech prevezme iný. 9 Ž 109, 9 Jeho deti nech ostanú sirotami a vdovou jeho manželka. 10 Ž 109, 10 Jeho synovia nech sa voslep túlajú a nech žobrú, nech ich vyženú z ich spustošených príbytkov. 11 Ž 109, 11 Nech ho úžerník oberie o celý majetok a plody jeho práce nech rozchvacujú cudzí. 12 Ž 109, 12 Nech mu nik nepreukáže milosrdenstvo a nech sa nik nezľutuje nad jeho sirotami. 13 Ž 109, 13 Jeho potomstvo nech vyhynie, nech je vytreté v ďalšom pokolení ich meno. 14 Ž 109, 14 Pán nech pamätá na neprávosť jeho otcov a hriech jeho matky nech sa nezotrie. 15 Ž 109, 15 Pán nech ich má stále pred očami a nech vyhladí ich pamiatku zo zeme. 16 Ž 109, 16 Za to, že mu ani nenapadlo byť milosrdným, ale prenasledoval bedára a žobráka a skľúčeného v srdci chcel usmrtiť. 17 Ž 109, 17 Miloval kliatbu, nech ho teda postihne; nechcel požehnanie, nech sa teda vzdiali od neho. 18 Ž 109, 18 Preklínanie si obliekal sťa odev, nech vojde do jeho vnútra ako voda a do jeho kostí ako olej. 19 Ž 109, 19 Nech mu je šatou, ktorou sa odeje, a pásom, ktorým sa vždy opáše. 20 Ž 109, 20 Tak nech Pán odplatí tým, čo na mňa žalujú a zle hovoria proti mne. 21 Ž 109, 21 Ale ty, Pane, Pane, pre svoje meno sa ma zastaň, veď tvoje milosrdenstvo je láskavé; zachráň ma, 22 Ž 109, 22 lebo ja som úbohý a chudobný a moje srdce je vo mne ranené. 23 Ž 109, 23 Odchádzam ako tieň, ktorý sa nakláňa, striasajú ma ako kobylku. 24 Ž 109, 24 Od pôstu sa mi podlamujú kolená, a telo mi chradne bez oleja. 25 Ž 109, 25 Som im už len na posmech; keď ma vidia, potriasajú hlavou. 26 Ž 109, 26 Pomôž mi, Pane, Bože môj, zachráň ma podľa svojho milosrdenstva. 27 Ž 109, 27 Nech poznajú, že to tvoja ruka, že si to ty, Pane, urobil. 28 Ž 109, 28 Oni nech preklínajú, ty však žehnaj; nech sú zahanbení tí, čo vystupujú proti mne, a tvoj služobník nech sa raduje. 29 Ž 109, 29 Nech hanba pokryje tých, čo ma osočujú, a potupa nech ich zahalí ako plášť. 30 Ž 109, 30 Veľmi budem oslavovať Pána svojimi ústami, budem ho chváliť uprostred zástupov, 31 Ž 109, 31 lebo on stojí po pravom boku chudáka, aby ho zachránil pred jeho sudcami.
| | Ž 109, 1-31 |
Verš 15
Pán nech ich má stále pred očami a nech vyhladí ich pamiatku zo zeme.
Jób 18:17 - Vymizla jeho pamiatka zo zeme, nespomenú jeho meno na námestiach.
Ž 34:16 - Pánove oči hľadia na spravodlivých a k ich volaniu sa nakláňa jeho sluch.
Verš 3
zahŕňajú ma nenávistnými rečami a napádajú ma bez príčiny.
Ž 69:4 - Ustatý som od volania, hrdlo mi zachríplo. Unavili sa mi oči, čo tak vyzerám svojho Boha.
Verš 7
Keď ho budú súdiť, nech vyjde ako odsúdený a jeho modlitba nech mu bude hriechom.
Prís 15:8 - Obeta bezbožných je odporná Pánovi, modlitba spravodlivých je mu však pôžitkom.
Prís 28:9 - (Ak niekto) odvracia svoj sluch, aby nečul zákon, jeho modlitba je priam hanebnosť.
Z 109 - Žalm je od Dávida. Potvrdzuje to aj obsah žalmu, ale najmä sv. Peter (Sk 1,16-20), ktorý 8. verš tohto žalmu vykladá o Judášovi a žalm pripisuje Dávidovi.V slovnom zmysle je žalm starozákonnou modlitbou. Podobá sa žalmu 52. Žalm je však aj mesiášsky. Otcovia celý žalm považujú za priamo mesiášsky, preklínanie však odďaľujú z Ježišových úst, ktorý bol "tichým Baránkom" (Iz 53,7) a modlil sa za svojich nepriateľov.Nám je divné, a mnohí sa môžu aj pohoršiť, že žalmista - inšpirovaný svätopisec - vyslovuje kliatby proti svojim nepriateľom. Prieči sa to svätosti knihy, je to celkom cudzie láskavému Bohu, ktorý je hlavným autorom tohto žalmu, a vonkoncom to nemožno ani len obrazne vložiť do úst Ježiša Krista. Na objasnenie tejto ťažkosti niekoľko poznámok: 1. Sme v SZ, kde sú mnohé veci ešte nedokonalé, a v SZ platil ako norma spravodlivosti zákon odvety (Ex 21,12.23-25; Lv 24,17-21). 2. Tieto kliatby nie sú ani tak prianím zla, ako skôr predpoveďou, že nešľachetníka stihne zaslúžený trest. 3. Tieto kliatby nevychádzajú z pomstivej duše žalmistu, nebráni svoju vec, lež Božiu česť a Božiu spravodlivosť. 4. Žalmista sa nechce pomstiť sám osobne, ani si to nežiada, ale celú vec necháva na Pána.
Z 109,1 - "Bože, chvála moja", v zmysle, že Dávid chváli Boha a vždy ho bude chváliť.