výhody registrácie

Kniha Múdrosti

Biblia - Sväté písmo

(EKU - Ekumenický preklad)

Múd 8, 1-21

1 Mocne sa šíri od jedného konca sveta po druhý a celý svet spravuje na jeho prospech. 2 Ja som si zamiloval múdrosť a vyhľadával som ju od svojej mladosti. Usiloval som sa priviesť si ju ako nevestu, stal som sa zaľúbeným ctiteľom jej krásy. 3 Ona žije s Bohom, a tak sa chváli vznešeným pôvodom, i Vládca vesmíru si ju zamiloval. 4 Je zasvätená do Božieho poznania a rozhoduje pri jeho dielach. 5 Ak je v živote vyžadovanou hodnotou bohatstvo, čo je bohatšie ako múdrosť, ktorá všetko tvorí? 6 Pretože rozumnosť naozaj tvorí, kto dokáže viac než ona? 7 Miluje niekto spravodlivosť? Plodmi jej námah sú cnosti, lebo vyučuje miernosti a rozumnosti, spravodlivosti a statočnosti, nad ktoré v ľudskom živote nie je nič užitočnejšie. 8 Ak však niekto túži po veľkej skúsenosti, práve ona pozná staré vedomosti a načrtáva budúce, rozumie sa slovným zvratom a riešeniu záhad, vopred pozná znamenia a zázraky i vyústenie udalostí jednotlivých období a čias. 9 Rozhodol som sa teda, že si ju privediem, aby žila so mnou, vediac, že mi bude dobrou radkyňou a tešiteľkou v starostiach a žiali. 10 Vďaka nej budem mať slávu v zástupoch, a hoci som mladý, budem požívať úctu od starších. 11 Zistia, že som dôvtipný v usudzovaní, a získam si obdiv v očiach mocnárov. 12 Keď budem mlčať, oni budú čakať, keď prehovorím, budú dávať pozor, a keď budem dlho hovoriť, položia si ruku na ústa. 13 Vďaka nej budem mať nesmrteľnosť a zanechám večnú pamiatku tým, čo prídu po mne. 14 Budem spravovať ľud a národy sa mi poddajú. 15 Obávaní vládcovia dostanú strach, keď budú o mne počuť, uprostred pospolitého ľudu budem vystupovať láskavo a vo vojne ako udatný hrdina. 16 Keď vstúpim do svojho domu, pri múdrosti si odpočiniem, lebo bývať s ňou nespôsobuje trpkosť a spolužitie s ňou neprináša bolesť, ale potešenie a radosť. 17 Keď som takto vo svojom vnútri uvažoval a vo svojom srdci som rozmýšľal, že zväzok s múdrosťou znamená nesmrteľnosť, 18 že priateľstvo s ňou prináša čistú radosť, z úsilia jej rúk pochádza nevyčerpateľné bohatstvo, cvičiť sa v rozhovore s ňou je rozumnosť a odovzdávanie jej slov prináša slávu, uchádzal som sa o ňu a usiloval som sa ju získať pre seba. 19 Bol som nadaný chlapec, dostal som šľachetnú dušu 20 alebo správnejšie: ako dobrý som prišiel do nepoškvrneného tela. 21 Keďže som poznal, že inak sa jej nezmocním, len ak mi ju dá Boh — aj to už bola rozumnosť vedieť, koho láskavým darom je múdrosť — vzýval som Pána a modlil som sa k nemu, z celého srdca som k nemu prehovoril.

Múd 8, 1-21





Mud 8,1 - V stati 7,22 – 8,1 používa svätopisec niektoré odborné výrazy gréckych filozofov, ale vyjadruje nimi pojmy čisto náboženské, bez akéhokoľvek primiešania omylov týchto mysliteľov.

Mud 8,3-4 - Múdrosť je naozaj zo šľachetného rodu, od večnosti je s Bohom (7,25), ktorý nemá pred ňou nijakých tajností.

Mud 8,7 - Spravodlivosť, o ktorej je reč v prvom riadku tohto verša, je čnostný život vôbec. Aj o tento sa najviac pričiňuje Božia múdrosť, lebo ona nás učí štyrom základným (kardinálnym) čnostiam: miernosti, opatrnosti, spravodlivosti a sile. Táto spravodlivosť (4. riadok) zasa je len základná čnosť spravodlivosti, ktorá dáva každému, čo mu patrí. Spravodlivosťou volá Sväté písmo aj túto jednu čnosť, ale aj súhrn všetkých čností vôbec.

Mud 8,8 - Božia múdrosť nielen háda budúcnosť, ale pozná ju ako prítomnosť. Ale vo Svätom písme a aj v každodennom živote neraz sa hovorí o Bohu ako o človeku a pripisujú sa mu ľudské vlastnosti (antropomorfizmus).

Mud 8,10-11 - Šalamún nastúpil na trón mladý (1 Kr 3,7), ale svojou, od Boha vyprosenou múdrosťou získal si obdiv a úctu všetkých. Príklad jeho ostrovtipnosti pri súde pozri 1 Kr 3,16.28. Aj cudzí panovníci, ako kráľovná zo Sáby, prichádzali obdivovať jeho múdrosť (1 Kr 10,1 n.).

Mud 8,12 - "Ruku si položiť na ústa" znamená s úctou pred niekym mlčať, porov. Jób 21,5; 29,9; 40,4; Prís 30,32; Sir 5,14.

Mud 8,20 - Nemožno z tohto verša vyčítať, že by si svätopisec myslel, že ľudské duše jestvujú už vopred a že ich Boh podľa toho, či sú dobré, či zlé, dáva do úhľadných alebo neúhľadných tiel. Boh každú ľudskú dušu stvorí vo chvíli, keď sa počne život tela.